Što je coaching?

Coaching ima mnogo definicija koje naveliko ovise o području i edukaciji samih coacheva.
Članovi Hrvatske udruge za coaching složili su se da je coaching skup specifičnih metoda, usmjerenih na razvoj pojedinaca i timova.
Točnije,
coaching je privremeni profesionalni odnos u kojemu se klijentu/tici pomaže u postizanju izvrsnih rezultata u njegovoj ili njezinoj karijeri, organizaciji i životu. U procesu coachinga klijenti/tice produbljuju vlastito učenje, kreiraju vlastite rezultate, te unaprjeđuju kvalitetu svoga života.
Kako bi zainteresiranima pojasnili što očekivati od coachinga i kako angažirati coacha, kreirali smo infografiku.
Podjela coachinga
Potrebe za coachingom, kao i područja na kojima rade coachevi, brojna su, isprepliću se i nadopunjuju. S druge strane, coach treba osvijestiti područja na kojima je najbolji, kako bi korisnicima to mogao prenijeti i time osigurati jasnija očekivanja.
Osnovna “podjela” obično je ona na coaching u poslovnom okruženju i osobni coaching.
Osobni (life) coaching
- Coaching odnosa (obiteljskih, partnerskih, roditeljskih)
- Coaching za zdravlje
- Duhovni coaching
- Coaching za karijeru
- Coaching studenata
- Životni izbori i dileme
- Izbor karijere & edukacije
- Životne faze
i brojni drugi.


Poslovni coaching
- Executive coaching
- Leadership coaching
- Poduzetnički coaching
- Razvojni coaching
- Coaching vještina
- Coaching za promjene
- Coaching timova
I brojni drugi
Sedam kompetencijskih kategorija coacheva
Hrvatska udruga za coaching je temeljem kompetencijskog okvira EMCC-a prihvatila sljedeće kompetencije coacha:
1. Posvećenost osobnom razvoju
Kontinuirano radi na razvoju vlastitih znanja, vještina i stavova. Svjestan je vlastitog sustava vrijednosti, uvjerenja i stavova, i načina na koji oni utječu na njegov rad.
2. Upravljanje procesom ugovaranja
Definira odgovornosti, utvrđuje i upravlja očekivanjima i ograničenjima iz ugovora između coacha i klijenta, i kada je to primjereno, sponzora.
3. Izgradnja odnosa povjerenja
Vješto gradi i održava uspješnim postojeći odnos s klijentom, i kada je to primjenjivo, sa sponzorom.
4. Omogućavanje uvida i učenja
Primjenjuje modele i alate, tehnike i ideje koje nadilaze same komunikacijske vještine kako bi utjecao na stvaranje uvida i učenje.
5. Usmjerenost na ishod i akciju
Prikazuje pristup i koristi vještine kako bi podržao klijenta u ostvarivanju željenih promjena. Odgovoran je za proces usmjeren na željene rezultate.
6. Evaluacija
Prikuplja informacije o uspješnosti/učinkovitosti vlastitog rada i doprinosi stvaranju kulture evaluacije rezultata.
7. Aktivno promicanje coachinga u društvu
Svojim stavom, ponašanjem i radom promiče i unaprjeđuje kulturu coachinga, vještine i coaching struku u javnom interesu.


Iako se “vrste” i područja coachinga isprepliću, postoje dvije osnovne razlike između osobnog i poslovnog coachinga:
Osobni | Poslovni | |
Fokus | Osobni život korisnika, u cjelini ili pojedini aspekti | Funkcioniranje osobe unutar organizacije ili na poslu |
Inicijativa | Korisnik = naručitelj | Organizacija ili korisnik |
Coaching plaća | Korisnik | Organizacija (vrlo rijetko korisnik) |